Szum w powstały w komunikacji występuje wtedy gdy dekodowanie informacji nie jest jednoznaczne. Powstaje wtedy duża ilość różnorodnych zakłóceń. Szumy te mogą mieć różnorodny charakter, źródła i przyczyny.
Wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje powstałych zakłóceń nazywanych szumami:
-> Wewnętrzne: zakłócenia te powstają poprzez czynniki wewnętrzne wpływające na odbiorcę i jego samopoczucie, które przekłada się na odbiór postrzeganych treści. Przykładem mogą być np. stany organizmu lub zachowania nadawcy i odbiorcy np. stres, zmęczenie, choroba czy stereotypy.
-> Zewnętrzne: zakłócenia te powstają poprzez czynniki otoczenia uczestników procesu komunikacji. Bardzo często odbiorcy oraz nadawcę nie mają na niego wpływu i jest od nich niezależny. Przykładem są awarie np. drukarki, błąd systemu, uszkodzenia techniczne,
-> Semantyczne: zakłócenia te wynikają poprzez stworzenie niejasnego komunikatu przez nadawcę czego konsekwencją jest niewłaściwy odbiór i przekaz. Szum ten przejawia się niedostosowaniem treści do konkretnego adresata dlatego ma on problemy z odczytaniem znaczenia komunikatu.
Podsumowując:
Ważne jest by komunikacja między nadawcą i odbiorcą była bardzo prosta i przejrzysta, ponieważ przez jej brak może dochodzi do nieporozumień, a tym samym do braku komunikacji.
Zdjęcie: https://pixabay.com/pl/illustrations/megafon-g%C5%82o%C5%9Bno-krzycze%C4%87-g%C5%82o%C5%9Bnik-911858/
0 Komentarze
Zostaw Komentarz